Zwemmen

Overzicht

Overzicht verschillende groepen

Zwemschool

Starten met zwemmen

Onze zwemschool staat open voor kindjes vanaf 4,5 jaar. Vanaf deze leeftijd beschikken de kinderen immers over de motorische vaardigheden om de lessen en technieken daadwerkelijk op te nemen.

Voordat het leren zwemmen kan worden opgestart, mag het kind geen watervrees hebben en moet over bepaalde basisvaardigheden beschikken zoals belletjes blazen, drijven, enz. Om deze redenen wordt elk nieuw ingeschreven kind getest op wat ze al kunnen. De trainer kan dan bepalen in welke groep het kind thuishoort.

De einddoelstelling is dat het kind vlot 25 meter schoolslag kan zwemmen zonder hulpmiddelen.

Watergewenning

Vanaf 4,5 jaar zijn zij dus welkom bij de watergewenning. Hier krijgen zij in groepjes van maximum 8 deelnemers een half uur les, en dit gedurende 10 lessen. Deze vinden plaats op zaterdag in verschillende reeksen. Startuur: om 9.00 uur, 9.35 uur, 10.10 uur of 10.45 uur.

Het doel van watergewenning is om je kleuter spelenderwijs vertrouwd te maken met het water om hem zo over de drempel van watervrees te helpen. De kleuter beleeft onvergetelijk water- en zwemplezier waarbij hij snel de opgestelde vaardigheden onder de knie zal hebben.

  • Doelstellingen
  1. al zittend, vanaf de trap in borstdiep water gaan
  2. aan de hand van de lesgever door het water stappen
  3. water over het hoofd laten stromen
  4. waterbellen blazen
  5. alleen door het water stappen
  6. kopje ondergaan
  7. alleen vanaf de zwembadrand in het water springen, zich omdraaien en de kant vastnemen
  8. met behulp van plankje op de buik drijven
Foto jongentje watergewenning

Kleuterzwemmen

Vanaf 5 jaar kunnen de kinderen dan doorschuiven naar het kleuterzwemmen voor 10 lesjes van een half uur op maandag of vrijdag en dit in groepjes van maximum 8 deelnemers. Startuur op maandag: om 18.10 uur. Startuur op vrijdag: om 18.10 uur, 18.45 uur of 19.20 uur.

Wanneer de nodige vaardigheden verworven zijn, mag het kind een niveau hoger. Het kind zal vlug kennis maken met schoolslag, maar nog steeds staat het speels aanleren op de voorgrond. De reeds aangeleerde vaardigheden worden herhaald en geautomatiseerd.

  • Doelstellingen
  1. met de handen 3 voorwerpen van de bodem van het kleine badje ophalen, hoofd onder water en ogen open
  2. afduwen van de kant, pijl vormen en verder drijven door hoepel
  3. drijven en overgaan van rug- naar buikligging en omgekeerd
  4. benen crawl met plankje en uitademen in het water
  5. afduwen van de kant, pijl vormen en 5 slagen benen schoolslag
  6. afduwen van de kant, pijl vormen en 5 slagen armen schoolslag
  7. durven springen in grote zwembad handen leerkracht, kleine bad zonder handen
Kindje zwemt schoolslag

Zwemlessen

Eens de kinderen 5,5 jaar zijn, stappen zij in in de zwemlessen. Hier krijgen zij 20 lessen. Deze lessen gaan door op woensdag en vrijdag voor maximum 8 deelnemers (om 18.10 uur, 18.45 uur of 19.20 uur), OF op dinsdag en donderdag voor maximum 4 deelnemers (om 18.00 uur of 18.35 uur).

Waterplezier blijft steeds het hoofddoel. Het aanleren van schoolslag wordt verder uitgediept met behulp van de technische kennis van onze trainers. Met behulp van speelse elementen wordt de coördinatie van benen en armen aangeleerd. De basisvaardigheden blijven van groot belang. Het kind zal deze in de hogere groepen nog vaak nodig hebben.

  • Doelstellingen
  1. vanaf de zwembadrand van het grote bad in het water springen
  2. brevet 25 meter schoolslag behalen
Kindje dat leert zwemmen met behulp van de trainer

Zwemgarantie

Indien de doelstellingen niet gehaald zijn, dan geven wij een gratis reeks van 10 lessen. Hiervoor gelden de volgende drie voorwaarden:

  • Een zwemmertje heeft de 3 opeenvolgende reeksen gevolgd.
  • Een zwemmertje was minstens 80% aanwezig.
  • Een zwemmertje had de leeftijd volgens de groepen hierboven vermeld.

Watergewenning

zaterdag

15 - 22 - 29 september

06 - 13 - 20 - 27 - 10 oktober

17 - 24 november

Kleuterzwemmen

maandag

10 - 17 - 24 september

01 - 08 - 15 - 22 oktober

05 - 12 - 19 november

vrijdag

14 - 28 september

05 - 12 - 19 - 26 oktober

09 - 16 - 23 - 30 november

Zwemlessen

dinsdag en donderdag

11 - 13 - 18 - 20 - 25 - 27 september

02 - 04 - 09 - 11 - 16 - 18 - 23 - 25 oktober

06 - 08 - 13 - 15 - 20 - 23 november

woensdag en vrijdag

12 - 14 - 18 september

03 - 05 - 10 - 12 - 17 - 19 - 24 - 26 oktober

07 - 09 - 14 - 16 - 21 - 23 - 28 - 30 november

05 december

Zwemclub

Het leren van volwaardige slagen

Eens de zwemschool achter de rug is, stappen de zwemmers over naar de zwemvervolmaking, van kikkervisjes tot zeeduivels. In samenspraak met de trainers, kan de zwemmer nadien overstappen naar de competitiegroep (B-groep) vanuit de pre-competitie (C-groep).

Zwemvervolmaking

In de zwemvervolmaking hebben we 5 niveaugroepen. De bedoeling is om de kinderen een technische opleiding te geven. Op het einde van de rit zal iedere zwemmer een degelijke zwemopleiding gehad hebben.

Kikkervisjes

Trainster heeft uitleg aan kindjes

Je hebt succesvol je zwemschool afgewerkt? Klaar voor het grote bad! De basisvaardigheden zullen terug veel aandacht krijgen, maar bij elke groep zal de moeilijkheidsgraad verhogen. We besteden aandacht aan het verbeteren van schoolslag, het kind wordt voorbereid om te leren starten vanaf de startblok en de beginselen van crawl worden ook aangeleerd.

  • Doelstellingen
  1. ontspannen drijven op de buik en rug
  2. correcte beenbeweging schoolslag
  3. voorwerpen kunnen opduiken in de kleine diepte
  4. zich veilig voelen in het diepe bad!
  5. 50 meter schoolslag zwemmen
  6. op de rug zwemmen
  7. inspringen van de startblok
  8. initiatie duiken in het diepe bad
  9. initiatie benen crawl

Kikkertjes

Wanneer je bij de kikkertjes komt zal je al redelijk goed schoolslag kunnen. Dit kan echter nog beter: er wordt vooral gewerkt aan de ademhaling. In de vorige groep leerde het kind al om benen crawl te zwemmen. In deze groep zullen we hieraan verder werken. Ook zullen de beginselen rugslag en het rolkeerpunt aan bod komen.

Gekke bekken trekken
  • Doelstellingen
  1. 100 meter schoolslag zwemmen in correcte stijl
  2. aquatisch ademhalen
  3. benen crawl 12,5m
  4. initiatie rugslag 12,5m
  5. uitdrijven 3 tellen met plankje
  6. schroeven
  7. initiatie voorwaartse koprol
  8. duiken
  9. voorwerpen opduiken in het ondiepe

Waterschildpadden

Rugslag leren zwemmen

Lange afstanden schoolslag komen aan bod bij de waterschildpadden. Zowel benen crawl als benen rugslag zijn van groot belang. De kinderen moeten oefenen op hun vormspanning. Er wordt veel variatie in de oefeningen voorzien teneinde verschillende motorische patronen aan te leren die belangrijk zijn voor een opgroeiend kind. De eerste armslagen rugslag worden gelegd.

  • Doelstellingen
  1. uitdrijven schoolslag zonder plankje
  2. 100m schoolslag aquatisch ademhalen
  3. 200 meter schoolslag tot 400m schoolslag
  4. benen crawl 25m op zij met zwemvliezen
  5. 25 meter benen crawl met plankje zonder zwemvliezen
  6. afduwen van de boord op de rug
  7. 25m pijl op de rug
  8. 25m rugslag
  9. rechtstaand duiken op de boord
  10. koprol voorwaarts
  11. voorwerpen opduiken in het midden van het ondiepe

Guppies

Armen crawl zijn in deze groep van groot belang. Er wordt heel veel gewerkt om correct te leren ademen. Het kind moet het gewoon worden om met het hoofd/gezicht in het water te zwemmen en zijwaarts te komen ademenen omdat je zo je vormspanning niet verliest. Vervolgens zal het ook zijn adem leren inhouden en ten slotte staat ook het keerpunt schoolslag op de planning.

Crawl leren zwemmen
  • Doelstellingen
  1. 400 meter schoolslag in correcte stijl met aquatisch ademhalen
  2. armen crawl met ademhaling om de 3 slagen
  3. 100m crawl ademen om 2 slagen
  4. 50 meter benen crawl met plankje
  5. voorwerpen opduiken in het midden van het groot bad
  6. initiatie watertrappelen
  7. 800m vrije slag
  8. 10m onder water zwemmen
  9. duiken van de blok
  10. voorwaartse rol bij boord
  11. keerpunt schoolslag

Splash

Onder water zwemmen

In deze groep concentreren we ons op rugslag, schoolslag en crawl. Je zal langere afstanden leren volhouden met een correcte techniek. De startduik en de keerpunten worden belangrijker.

  • Doelstellingen
  1. 800m ss met aquatisch ademhalen
  2. 1000m vrije slag
  3. 200m crawl ademen om de 3 slagen
  4. 100m benen crawl met plank
  5. 25m onder water zwemmen
  6. voorwerpen opduiken in het diep
  7. startduik van de startblok
  8. start rugcrawl
  9. keerpunt schoolslag
  10. keerpunt crawl
  11. afduwen in pijl van muur en 5m benen crawl onder water
  12. 1 minuut watertrappelen

Recreanten

Na de Splash-groep is het eigenlijk de bedoeling dat de zwemmer een keuze maakt hoe hij wilt dat zijn sport evolueert. Ofwel kiest de zwemmer voor de recreanten, waarbij hij eventueel later kan doorschuiven naar de volwassenen of de triatleten. Ofwel kiest de zwemmer voor de C-groep, dat is een precompetitie-groep, waarbij het dus de bedoeling is dat het kind later doorschuift naar de competitie om dan deel te nemen aan officiële wedstrijden.

Meisje tijdens Splash-wedstrijd

C-groep

De C-groep is de voorbereiding op de competitie (A- en B-groep). Je zal meer trainingen moeten afleggen aangezien men in de competitie nog véél meer zal moeten trainen. Er wordt extra veel aandacht besteed aan techniek. Je zal wisselslag onder de knie moeten krijgen, waardoor je dus eerst vlinderslag zal moeten leren. Ook aan je keerpunten en aan je start zal er worden gewerkt. Na deze groep kom je in het professionele zwemleven terecht waarvoor je goed moet voorbereid zijn.

Meisje duikt onder water

Sportzwemmers

Wie geen competitie wil doen, kon tot vorig seizoen aansluiten vanaf 10 jaar bij de Dolfijnen of vanaf 14 jaar tot 18 jaar bij de Zeeduivels. Vanaf seizoen 2020-2021 veranderen we deze groepen in Sportzwemmers! Er zal minder worden gespeeld en meer serieus getraind. De zwemmers zullen worden ingedeeld naar niveau en leeftijd door onze trainers. In de eerste groep bouw je verder op wat je leerde in de zwemvervolmaking en leer je ook van een aantal zaken de basis waarop in de daaropvolgende sportzwemmersgroepen zal worden verder gebouwd.

Bij de Sportzwemmers worden de slagen crawl, schoolslag en rugcrawl verder getraind. Je zult deze slagen snel perfect onder controle hebben. Het zal vooral om langere afstanden gaan. Er zullen namelijk een aantal uithoudings- en afstandstrainingen gezwommen worden. Het nieuwe aspect zijn de conditietrainingen op het droge en ook vlinderslag zal je na deze groep onder de knie moeten hebben. De basis van het reddend zwemmen wordt ook aangeleerd. Later zal je uiteraard hierop verder bouwen indien je langere tijd bij de Sportzwemmers zwemt.

Volwassenzwemmen en triatleten

Ook als volwassene kan je bij ons terecht voor recreatief zwemmen of als triatleet. Deze twee groepen trainen op verschillende momenten. De volwassenen krijgen 1 maal droogtraining met aansluitend zwemtraining aangeboden, de triatleten kunnen twee zwemtrainingen afleggen. Bij ons heb je dus de mogelijkheid om levenslang te zwemmen!

Kikkervisjes

Maandag en vrijdag: 17u - 18u

Kikkertjes

Maandag en vrijdag: 17u - 18u

Waterschildpadden

Maandag en vrijdag: 17u - 18u

Guppies

Maandag en vrijdag: 17u - 18u

Splash

Maandag: 17u45 - 18u45

Zaterdag: 9u - 10u

Sportzwemmers 1

Maandag: 18u - 19u

Zaterdag: 09u - 10u

Sportzwemmers 2

Maandag: 18u - 19u

Zaterdag: 09u - 10u

C-groep

Maandag: 18u45 - 19u45

Woensdag: 14u - 15u

Zaterdag: 7u30 - 09u

Volwassenen

Maandag - lichaamsscholing: 20u30 - 20u45

Maandag - zwemmen: 21u45

Triatleten

Maandag: 20u15 - 21u45

Zaterdag: 09u - 10u

Competitie

De kers op de taart

Voor zij die echt gebeten zijn door het chloor is er de competitie-afdeling. Minstens elke dag, behalve de zondag, werken aan je zwemstijl en conditie om op regelmatige basis jezelf te bewijzen op wedstrijden. In deze groep nemen de zwemmers deel aan regionale, provinciale, nationale en internationale competities. Er wordt getraind volgens een jaarplan, waarbij alle facetten van een verantwoorde training voorkomen. Iedere zwemmer probeert het beste uit zichzelf te halen. Zwemmen is een zeer technische sport, een sport waar hard moet getraind worden indien men wil presteren. Om bij deze groep te trainen gelden er strikte voorwaarden.

Trainingsuren A-groep - kern

Maandag

Zwemmen: 19u - 20u45

Stretchen: 20u45 - 21u

Dinsdag

Zwemmen: 18u15 - 20u

Woensdag

Zwemmen: 13u15 - 15u

Krachttraining: 15u30 - 16u30

Donderdag

Lichaamsscholing: 19u - 19u15

Zwemmen: 19u15 - 21u

Vrijdag

Zwemmen: 19u30 - 21u

Zaterdag

Zwemmen: 7u - 09u

Krachttraining: 9u30 - 10u30

Ochtendtrainingen

Ochtendtrainingen gaan telkens door van 06u - 7u30. Specifieke data worden meegedeeld.

Vakantieperiodes

Tijdens de vakantieperiodes gelden er afwijkende trainingsuren.

Trainingsuren B-groep - jeugdkern

Maandag

Zwemmen: 19u - 20u30

(30' techniek - 60' zwemmen)

Dinsdag

Geen training

Woensdag

Zwemmen: 13u15 - 14u30

10 minuten op voorhand aanwezig voor lichaamsscholing

Donderdag

Lichaamsscholing: 19u15 - 19u45

Zwemmen: 19u45 - 20u45

Vrijdag

Lichaamsscholing: 18u15 - 18u45

Zwemmen: 18u45 - 20u15

(KTA Brugge)

Zaterdag

Lichaamsscholing: 17u30 - 17u45

Zwemmen: 17u45 - 19u15

Vakantieperiodes

Tijdens de vakantieperiodes gelden er afwijkende trainingsuren.

Aquafitness

Ontspannen voor jong en oud

De letterlijke vertaling van aqua is water en van fitness is dat fitheid: je gebruikt dus water als medium om de algemene fitheid te behouden en te verbeteren. Deze bewegingsvorm wordt vooral recreatief beoefend en wordt aan iedereen aangeraden want het is heel erg goed voor jouw gezondheid. Doordat de bewegingen vooral verticaal in het water worden uitgevoerd, is de weerstand gemaximaliseerd. Snelheid speelt hier geen rol, maar wel de intensiteit, de duur en de hartfrequentie. Je balans, coördinatie, lenigheid, uithoudingsvermogen, kracht en snelheid zullen enorm verbeteren gewoon door je te amuseren!

Reeks 1 (september - november)

10 - 17 - 24 september

1 - 8 - 15 - 22 oktober

5 - 12 - 19 november

Reek 2 (december - februari)

3 - 10 - 17 december

7 - 14 - 21 - 28 januari

4 - 11 - 18 februari

Reeks 3 (maart - mei)

3 - 10 - 17 - 24 - 31 maart

21 - 28 april

5 - 12 - 19 mei

De lessen gaan telkens door van 20u tot 20u45 en hebben een eigen opbouw, dus een les missen is geen probleem.

Tegemoetkoming voor leden van sportclubs

De verschillende ziekenfondsen geven een tegemoetkoming aan alle jeugdige leden die sport beoefenen. Iedere zwemmer die lid is bij een zwemclub aangesloten bij de Vlaamse Zwemfederatie, erkend door Sport Vlaanderen, kan genieten van een terugbetaling.

Ieder ziekenfonds heeft zijn eigenheid (verschillend per provincie/regio/kantoor) in het al of niet tegemoetkomen in het lidgeld van uw zwemclub. Zodra uw lidgeld voldaan is, ontvangt u dit formulier automatisch via e-mail van BZC.

Naar bovenste gedeelte pagina swipen